Életeket ment az e-segélyhívó rendszer
Igen elgondolkodtató az a szörnyű adat, amiből megtudhatjuk, hogy nap, mint nap mintegy 75 autóban utazó ember veszíti életét az utakon. Az esetek tíz százalékában azért következik be a halálozás, mert nem tudnak a bajba jutottakon időben segíteni. Az Európai Parlament idegenforgalmi és közlekedési bizottsága ezt a tarthatatlan helyzetet kívánja megoldani az e-segélyhívó rendszer bevezetésével, kiterjesztésével.
Az e-segélyhívó azaz az e-call rendszerbe való bekapcsolódás egy olyan készülék gépjárműbe való beszerelését jelenti, amely baleset bekövetkezésekor egy automatikus vészjelzést ad le a 112-es segélyszámra. A leadott jelzés azonnal továbbítja a központi számra a baleset leglényegesebb adatait, ezzel pedig a diszpécser olyan segítséget tudni, hogy a hívást követően azonnal továbbküldi a hatóságoknak a kapott adatokat. Így szinte azonnali mentésre kerülhet sor.
Fizikailag az e-segélyhívó egy fedélzeti egységből áll, valamint egy hozzárendelt SIM-kártyából, amelyekből a fedélzeti egységet a gépjárműbe építik be, a hozzá rendelendő SIM-kártya pedig megvehető lesz bármely mobil szolgáltatónál. A kártya előfizetéssel működik, amely díjért a tulajdonosa különféle szolgáltatásokat kap, végül is az e-segélyhívó úgy működik, mint egy okos telefon. A szenzorok számtalan jelzést képesek venni és továbbítani, így többek között azonnal érzékelik és jelzik magát a balesetet, valamint azt is, hogy a baleset során a jármű légzsákja kinyílt-e. Ennél még sokkal részletesebb jelzést küldenek a 112-es segélyhívó számra, mert a rendszer azt is érzékeli, hogy az adott járműnek mik a pillanatnyi GPS koordinátái, a baleset helyét és időpontját is regisztrálja és továbbítja. A leadott adatok a segély központban ugyan úgy rögzítésre kerülnek, mintha állampolgári telefonos bejelentés történne, de lehetőség van arra is, hogy a bajba jutott autós saját maga aktiválja az adatok leadását.
Az uniós államok közül Romániában már működik az e-segélyhívó rendszer, amelyhez ők elsőként ruháztak be ezen a téren és sikerült a rendszer üzemeltetéséhez szükséges teljes infrastruktúrát kiépíteniük állami segítséggel. Ennek köszönhetően Romániában már 2014. elejétől igénybe vehető ez a remek életmentő szolgáltatás.
Aki áttanulmányozza a rendszer lényegét, az azonnal láthatja, hogy életeket menthet az e-segélyhívó rendszer bevezetése, hiszen a segítség szinte a segélyhívás leadásának pillanatában már elindulhat. Ennek köszönhetően a mentő például fele annyi idő alatt a helyszínre érhet, mint egyébként, ezzel pedig óriási mértékben megnőhet a sérültek túlélési esélye.
Azt nem nagyon kell latolgatni, hogy miért éri meg bevezetni az e-segélyhívó rendszert, hiszen az élet az emberiség legnagyobb kincse, azt nem lehet sem pénzzel, sem értékekkel megváltani, de ha baleset ér bár kit az úton közlekedés közben, akkor e rendszernek köszönhetően valóban az életét mentheti meg. Ami a legnagyobb kincs ebben az egész segélyhívó rendszerben, hogy akkor is működésbe lép, ha például a sérültek beszorulnak a roncsba, vagy ájulás, eszméletvesztés miatt nem képesek segítséget kérni, azonban a mentés azonnal megkezdődik. Mindannyian tudjuk, hogy egy súlyos balesetnél nem hogy minden perc, de minden másodperc számít, hiszen ennyin is múlhat egy élet.
Az e-segélyhívó beszerelésének más kedvező hatása is van, mert az sem mellékes, hogy egy közlekedési baleset után mennyi időre rá érkeznek ki a helyszínelők, mennyi ideig tart a baleset körülményeinek vizsgálata, a helyszín helyreállítása és persze, hogy mennyi idő múlva állhat helyre az adott helyen a forgalom.
2015 októberétől az Európai Parlament közlekedési és idegenforgalmi bizottsága döntése nyomán minden egyes személygépjárműbe és könnyű tehergépjárműbe törvény alapján kötelezően be kell szerelni az e-segélyhívót, ami igen dicsérendő elhatározás. Az autóbuszok, motorkerékpárok és nehéz haszongépjárművek vonatkozásában is ki lesz a törvény hatálya terjesztve, ennek foganatosítása várhatóan 2020-ra tehető.
A működéssel kapcsolatosan fontos tudni, hogy miután a beszerelt készülék nem kapcsolódik folyamatosan a mobil hálózatra, mert csak akkor kezd működni, amikor esemény következik be, így önmagában nem elég a rendszert beszereltetni, hanem a megfelelő SIM-kártyát is hozzá kell rendelni, hiszen csak így lehetséges a gépkocsi útvonalának és helyzetének követése.
Mivel a 112-es segélyhívó szám és vonal Európa szerte már több évtizede működik, így a rendszer kiterjesztésével és bevezetésével lehetővé teszik majd azt is, hogy a hívószám átfogóan működjön és elérhető legyen Európa teljes tekintetében, minden ország polgára számára.
Az e-segélyhívó rendszer bevezetésének alapja az Egységes Segélyhívó Rendszer (ESR) hálózatának kiépítése, melynek keretében hazánkban két Hívásfogadó Központi állomást fognak kiépíteni, az egyiket Szombathelyen, a másikat pedig Miskolcon. A segélyhívás a 112-es számon keresztül minden esetben az épp szabad vonalra fog befutni és ott a diszpécser megfelelően kezeli a beérkező adatokat. A rendszer működése abszolút meg fog felelni a legmodernebb elvárásoknak, ennek megfelelően nem csak telefonvonalon, de SMS-ben és MMS-ben is le lehet adni majd a segélyhívásokat.